Статті

Назви торгових марок, які стали іменами загальними. Частина 1

У брендингу дуже часто буває так, що товарна марка стає називним ім'ям, якщо продукт вийшов на ринок вперше і ще не має певної назви. Іноді назви іноземних товарів стають загальними в російській мові, тому що просто не мають мовних аналогів.

ФЛОМАЙСТЕР / Flo-master

17 березня 1960 року в Японії марка Flo-master вперше випустила на ринок відомі зараз у всьому світі фломастери. А перші прототипи фломастерів з'явилися в Японії ще 1942 року, і винайшов цей пристрій Юкіо Хорі.

Він виготовив інструмент для письма, який писав за допомогою фарби, яка стікала зі спеціального резервуару до наконечника. Наконечник цей складався з пористого матеріалу, зазвичай для його виготовлення використовували повсть або нейлон. Німецька фірма Edding уперше привезла цей товар із Японії у 1960 році. Цікаво, що англійська назва фломастеру felt-tip pen, а країни пострадянського простору широко використовують слово «фломастер». Існує кілька версій походження цього слова: перша від торгової марки Flo-master, яка вперше випустила цей продукт. За другою версією, назва інструменту для письма походить від іншої торгової марки — Flowmaster, яка випускала чорнило.







УНІТАЗ / Unitas

Унітаз — цей пристрій відомий у Росії з кінця XIX століття. У 1773 році англієць Томас Креппер винайшов спеціальний пристрій, який дозволяв дозувати злив води, і саме тоді туалет набув вигляду, схожого на сучасний.

Пізніше, 1851 року, його тезка Томас Твайфорд запатентував свій винахід, що нагадує нинішній унітаз. Існує дві версії походження російського слова "унітаз". Перша з них вказує на те, що в 1883 Томас Твайфорд зміг поліпшити винахід Креппера, він зробив його цілісним, а як матеріал для виготовлення використовував фаянс.

Він назвав свій виріб Unitas, тобто «єдність» (бо модель була цільною), і представив цей винахід на Лондонській міжнародній виставці охорони здоров'я, отримавши золоту медаль. Також існує версія походження слова від назви іспанської фірми UNITAS, яка займалася електричним забезпеченням країни, а заразом з 1909 стала випускати і унітази. Ця фірма постачала ці вироби до Європи та Росії — так назва торгової марки стала в Росії ім'ям загальним. Саме ця версія походження слова «унітаз» зазначається й у словнику Ушакова.



МЕТРО / Metro

Метрополітен. Ця назва прийнята у багатьох країнах світу. Але походить вона також від назви торгової марки. Перша підземна залізниця була побудована 1863 року компанією Metropolitan Railway, що буквально означало «столична залізниця». Але в Лондоні слово "метрополітен" стало позначати лише одну лінію метро, ту саму, першу. Цілком же метро називають Underground (підземка) або Tube (труба). В англомовних США також у більшості випадків використовують слово "підземка" для позначення метро, тільки його інший варіант - Subway.

Отже, слово "метрополітен" прийшло до нас не з англійської. Дивимося в словник: metropolitan - що відноситься до столиці, великого міста або метрополії; мешканець столиці; центральний. Є навіть таке поєднання: metropolitan bus service – міські та приміські автобуси.

Знайомий нам сенс слово "метрополітен" (як і його скорочення "метро") придбав у Парижі. Тут 1900 року підземна залізниця була побудована компанією Compagnie du chemin de fer metropolitain de Paris (Паризька компанія столичної залізниці).

У французькій мові слово metropolitain також спочатку означало "столичний", поступово набувши і сенсу підземної залізниці. Саме з Франції слово "метро" прийшло на інші мови. Окрім Росії та республік колишнього СРСР, словом "метро" зараз користуються в Іспанії, Португалії, Франції, Греції, Угорщині, Італії, Чехії, Туреччині та багатьох інших.





ДЖИП / Jeep

Слово ДЖИП у наші дні використовується для загального позначення легкових або напіввантажних позашляховиків. Проте назва спочатку була торговою маркою. У 1936 році набув популярності персонаж коміксів Юджин Джип, він був незвичайним і безглуздим звірком.



Ім'я набуло популярності і стало використовуватися для позначення великої і такої ж безглуздої людини, ця ж назва використовувалася для позначення техніки. Того ж року Halliburton company надала назву «Джип» новому цивільному всюдиходу. Після цього слово «Джип» стало повсюдно вживатися для позначення подібного типу автомобілів.



Власник торгової марки Jeep, Group LLC, наполягає на тому, щоб подібні автомобілі називали «позашляховиками», але слово «джип» вже надто добре увійшло до багатьох мов світу. Джип - термін, яким у багатьох країнах називають автомобілі підвищеної прохідності. В останні роки "Крайслер" наполягає на терміні позашляховик, незважаючи на те, що слово "джип" спочатку було загальним в англійській мові (жаргонізм, утворений від абревіатури GP - general purpose, "загального призначення").

Слово утворене від абревіатури JP (Джей-Пі) у назві автомобіля «Willys JP», що випускався компанією «Вілліс» під час Другої Світової війни.



Ескімо / Eskimo

Ескімо — ці ласощі зараз відомі у всьому світі і мають практично однакову назву та вимову. Офіційно вважається, що цей десерт був винайдений 1920 року компанією Gervais, відомою зараз як Danon. Однак версій походження як самого ескімо, так і слова «ескімо» є дещо.

Перша з версій приписує створення ескімо данцю Крістіану Кенту, який одного разу випадково облив брикет морозива шоколадною глазур'ю і назвав своє творіння eskimo pie — «пиріжок ескімосу». За другою версією, рецепт 1919 року розробив американець Християн Нельсон і також назвав його eskimo pai, і 1922 року він запатентував свій винахід.



Сучасний вигляд ескімо набуло лише 1934 року, коли компанія Gervais почала випускати його з паличкою. Брикет на паличці також називався Eskimo pie - назва прижилася і стала використовуватися для назви самого десерту, пізніше скоротившись до сучасного "ескімо".



ПАМПЕРС / PAMPERS

У нашій країні не часто вживають слово «підгузник», набагато частіше ми називаємо цей засіб дитячої гігієни «памперс», навіть не замислюючись про те, що колись це було просто назвою торгової марки.

У 1961 році компанія Procter & Gamble вперше випустила підгузки, які мали спеціальний вологопоглинаючий шар. Винайшов їх Віктор Мілз, який працює технологом компанії. Доглядаючи за трьома онуками, він вирішив, що прання пелюшок занадто стомлююче, і підгузки мають стати одноразовими. Пізніше, під цим брендом стали випускатися вологі серветки для догляду за шкірою дитини. Саме слово pampers перекладається з англійської як «пелюшки», а слово pamper — як «балувати». Вважається, що саме від слова "балувати" і походить сучасне слово "памперс". Однак зараз памперсами називаються всі одноразові підгузки, а не лише продукція компанії Procter & Gamble.



Ксерокс / Xerox

З 1906 року компанія Xerox, яка займається виробництвом технологій друку та управління документами, змінила свій логотип близько 10 разів.

Ксерокс, відксерити, ксерити — зараз слово «ксерокс» настільки добре прижилося в російській мові, що навіть стало видозмінюватися. Сама ж назва «ксерокс» походить від назви торгової марки. 1947 року корпорація Xerox придбала патент на виготовлення копіювального пристрою, який винайшов Честер Карлсон. Сам пристрій Честер запропонував назвати Xerox від процесу ксерокопіювання: xerography, що буквально в перекладі з грецької означає «пишучий сухо».

Апарати, які виробляла компанія Xerox, були значно кращою якістю, ніж решта, і саме тому витіснили інші торгові марки. Через домінування компанії на ринку подібних пристроїв бренд перетворився на ім'я загальне. В Англії назва не прижилася. А ось російська мова, в якій Xerox (англійською вимовляється як «зірокс») називалися «ксероксами» ще з часів першої появи в СРСР (у 1970-ті роки), надто добре освоїв назву бренду, перетворивши його на ім'я загальне. Компанія навіть намагалася проводити політику викорінення цього слова в СНД: «Ксерокс це Xerox, Xerox не тільки ксерокс». Але цей не зовсім зрозумілий слоган не набув популярності. На території колишнього СРСР словом «ксерокс» зараз називається будь-який копіювальний апарат.

У світі є, мабуть, єдина країна, де копіювальний апарат прийнято називати не ксерокс, а канон (Canon). Ця країна – Монголія.




Замовити комплексне створення бренду в нашій студії
Ви можете за телефоном: +38 067 799-84-98.


 

Отримайте консультацію
зручним для Вас способом!

Швидко Вам відповімо або телефонуйте:
+38 067 799 84 98